U bent hier: Home / Vrije tijd / Cultuur / Musea / La Boverie / De verzamelingen / Werk van de maand / Franz Friedrich Boscovits, Meisje zittend bij een meer
Document acties
Nieuwsafbeelding - klik om de volledige afbeelding te bekijken

Franz Friedrich Boscovits, Meisje zittend bij een meer

Franz Friedrich Boscovits, dit Fritz
(Zurich, 1871 –Kilchberg, 1965)
Fillette assise au bord d’un lac, 1955.
Huile sur carton
48,7 x 37,9 cm
Inv. BA.AMC.05g.2000.21123
Donation de Mme L. Grignet, 2000

 


Franz Friedrich Boscovits, bekend als Fritz, was een Zwitserse schilder, karikaturist en graficus die tussen 1890 en 1896 werd opgeleid aan de Academie voor Schone Kunsten in München. Zijn eerste werken staan natuurlijk dicht bij de schilders van de School van München. Aan het eind van zijn studie reisde hij naar Florence, waar hij zijn opleiding voltooide, alvorens naar Zürich terug te keren.

Rond de eeuwwisseling was de Zwitserse stad niet alleen demografisch, maar ook intellectueel en academisch sterk in opkomst; politiek en cultureel bleef zij relatief conservatief. De Zwitserse schilderkunst rond 1900 werd gekenmerkt door figuren als Arnold Böcklin (1827-1901) en Ferdinand Hodler (1853-1918), maar ook door talrijke kunstenaars die beïnvloed waren door de bewegingen van het Symbolisme en de Art Nouveau, en die werken van grote kwaliteit produceerden. Fritz Boscovits nam volledig deel aan deze dynamiek. Hij bewees een kunstenaar te zijn die experimenteerde en een grote technische vaardigheid toonde. Hij was goed op de hoogte van de tendensen in de schilderkunst en de grafische kunsten. Hij frequenteerde vele kunstenaars van de Zwitserse avant-garde en was zeer betrokken bij de culturele instellingen in Zürich.

Fritz Boscovits schilderde landschappen, genretaferelen en soms allegorische composities, zoals in de fresco's aan de Clausiusstrasse in Zürich. De natuur is een prominent element in zijn schilderijen; portretten zijn eerder zeldzaam. Dieren en mythische wezens komen regelmatig voor in de karikaturen die hij bijna tweeënzestig jaar lang tekende voor het tijdschrift Der Nebelspalter onder de afkorting "Bosco". Zijn eerste tekeningen voor het satirische weekblad dateren van 1889, nog voor hij naar de Academie ging. Firtz Boscovits schilderde in olieverf op doek of karton; zijn schilderijen worden gekenmerkt door het gebruik van sterke contouren en soms felle kleuren, maar over het algemeen is het palet sober, vaak mat. De verf wordt met penseelstreken opgebracht. Na verloop van tijd wordt de lijn verfijnder en worden de vormen vrijer van contouren. Zowel de schilderijen als de karikaturen weerspiegelen de welwillende, maar scherpe blik van een man die gevoelig is voor zijn omgeving.

Fillette assise au bord d'un lac (Madeleine), gedateerd 1955, is een laat werk in de produktie van de kunstenaar. Een jong meisje zit op een pier en dompelt haar voeten in het water terwijl ze naar haar spiegelbeeld kijkt. De scène baadt in het zachte, warme licht van een meer waar de zonnestralen worden weerkaatst. De bergen zijn in de verte te zien. Firtz Boscovits woonde vele jaren met zijn gezin in Zollikon, aan de oevers van het Meer van Zürich, en verschillende van zijn schilderijen spelen zich af aan de oevers van dit meer. Pastelkleuren overheersen en een groot gevoel van rust straalt van het tafereel af. Er is echter een lichte spanning in het lichaam van het meisje. Zij draagt een zwart zwempak en haar donkere weerspiegeling op het oppervlak van het meer verstoort enigszins de sereniteit van het landschap. Buiten de schijn, dankzij een subtiele behandeling van het lichaam en de keuze van de kleuren, brengt de kunstenaar hulde aan zijn dochtertje, Madeleine, die op 18-jarige leeftijd overleed.

Fillette assise au bord d'un lac (Madeleine) maakt deel uit van een groep van negen schilderijen van de schilder uit de schenking van Mevrouw Lucienne Grignet aan het Musée des Beaux-Arts de la Ville de Liège. Fritz Boscovits' zoon Walter trouwde met een Belgische vrouw, Olga Odeur, wier zuster, Blanche Odeur, de moeder was van Madame Grignet. De schilderijen waren in haar bezit. De kunstenaar reisde ook verschillende keren naar België, waar ook zijn dochter woonde. Bij deze gelegenheden schilderde hij verschillende kleine landschappen van Vlaanderen.
 

 

Marie Remacle
Projectleider van de Musea van Luik
Kunsthistoricus