U bent hier: Home / Vrije tijd / Cultuur / Musea / La Boverie / Het Museum / Historisch overzicht
Document acties
Nieuwsafbeelding - klik om de volledige afbeelding te bekijken

Geschiedenis van het park en museum

LA BOVERIE, in het hart van de stedelijke ontwikkeling in Luik


 

Luik was achthonderd jaar lang de hoofdstad van een soevereine staat, het Prinsbisdom Luik (985-1789). Het omvatte een kwart van het huidige België en liep tot de Franse, Nederlandse en Duitse grens. Aangezien Luik een kruispunt was van  Latijnse en Germaanse culturen, had de stad een leidende positie tijdens de industriële revolutie, wat de stad in staat stelde om culturele voorzieningen en grote kunstwerken te verwerven. Vandaag is Luik de economische hoofdstad van Wallonië. Het is een logistiek en cultureel centrum, een middelpunt van talrijke evenementen, van onderzoek en van uitwisseling. Sinds 2000 focust Luik dan ook op een strategie van verzameling en herstructurering.

Cultuur en internationale bereikbaarheid als motoren voor ontwikkeling


 

De vernieuwing van Luik is het resultaat van een strategisch, transversaal plan. Daarbij worden prioritaire acties en grote stedelijke projecten, vooral geconcentreerd rond cultuur en mobiliteit, verzameld. Die strategie is erop gericht om van Luik een echte creatieve metropool te maken, die verbonden is met de wereld en er zich voor open stelt.

 

LA BOVERIE, een site in het midden van de as Guillemins - Médiacité, vormgegeven door de grootste architecten


 

De nieuwe stedelijke as loopt van het HST-station, ontworpen door Santiago Calatrava, tot  Médiacité, ontworpen door Ron Arad, en verandert zo het gezicht van Luik: de as Guillemins-BOVERIE-Médiacité. Die bevindt zich aan beide zijden van de Maas en het eiland van LA BOVERIE, licht stroomafwaarts van de brug van Fragnée, en zal binnenkort door een fietsers- en voetgangersbrug van 1250 m worden verbonden. Die brug bereikt men vanaf het station en de nieuwe esplanade in slechts enkele minuten.  Naast de esplanade bevinden zich de majestueuze nieuwe Toren van Financiën, het Centrum voor Design en de nieuwe Maaskades. De loopbrug is een ware uitnodiging om het eiland en het prachtige park te verkennen, een idyllische plek die sinds mensenheugnis door Luikse gezinnen wordt gewaardeerd. In het park bevindt zich een honderd jaar oud gebouw dat gewijd is aan kunst en tentoonstellingen, LA BOVERIE, ontworpen door de architect Rudi Ricciotti (o.a. MUCEM in Marseille, cf. hieronder), met PhD Architecture. Op een steenworp afstand van die betoverende site ziet u Médiacité, de Olympische ijsbaan en Média Rives, de studio's van de RTBF.

 

Orkest, opera, theaters, bioscopen, musea, ongebruikelijke locaties en opkomende scènes: creatieve broedplaats


 

Luik is ontegenzeglijk een stad van cultuur, met zowel een opera, de Koninklijke Opera van Wallonië die onlangs werd gerenoveerd, als een orkest, het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Luik dat internationaal gerenommeerd is, en het Théâtre de Liège dat onlangs door recensenten werd geprezen. De Luikse scène kent ook veel opkomende kunstenaars in vele disciplines. Enkele culturele hoogtepunten zijn het museum Le Grand Curtius (geschiedenis van Luik, glas, wapens, kunst uit de middeleeuwen...), de Cité Miroir (plaats in dienst van het burgerschap, het collectieve geheugen en de dialoog van culturen), of de Sauvenière bioscopen, voornamelijk gewijd aan de “cinéma d'auteurs” (de pioniers van het Europese netwerk).

De stad Luik heeft de overgang naar de 21e eeuw moeiteloos gemaakt door een ware ontwikkelingsstrategie te implementeren,  vooral gebaseerd op internationale bereikbaarheid en cultuur, ondersteund door grote architecturale projecten. Zo integreert Luik het vooruitzicht dat, in 2050, 75% van de wereldbevolking in  steden zal wonen. Een echte uitdaging voor de Europese metropolen. Het hoogtepunt van dat vernieuwingsplan is de terugkeer van de tram in Luik, waarvan het traject van noord naar zuid door de stad zal lopen. Met het HST-station, park & ride-faciliteiten en kilometers nieuwe fietspaden en voetgangersgebieden zal de mobiliteit in het centrum van de stad zowel efficiënt als duurzaam zijn.

 


Contact : aW5mb0BsYWJvdmVyaWUuY29t